torsdag 27 november 2008

Kallt och minnen från barndommen

-4 hade vi i morse och gräsmattan var vit av frost och bilen behövde skrapas, haha säger ni insnöade svenskar men -4 käns betydligt kallare här jag lovar kanske för att vi bor i dragiga hus där det är värsta kallraset från köksfläkten och fötterna blir till istappar bara man paserar ytterdörren eller balkongdörren.

vi har vist golvvärme men den värmer bara i visa rum och fläkvis tycker jag. sedan får jag kanske skylla mig själv lite för jag är en barfota människa och hatar sockar kan i värsta fall gå i tofflor om jag nu bara hittar vart jag sparkade av mig dom sist, hatar att svettas om tårna men frysa är inte heller skoj.

dagens ilandsproblem helt enkelt och jag ska inte klaga för mycket vi bor ju trots allt i ett hus som har tvåglasfönster och är relativt nybyggt gissa hur kallt det är i de gamla stenhusen här i Frankrike, tur vintern är ganska kort ändå.

samtidigt så skiner solen ute och jag får hemma vibbar saknars bara en halvmeter snö så är det en sådan där supervinterdag med masa kritvit snö nån minusgrad och sol, ååå en sådan dag man bara måste tillbringa i en slalombacke eller nått, säger hon som inte ens kan stå på ett par slalomskidor längre pga skruttkroppen men känslan finns kvar.

jag tillbringade många dagar i slalombackar under min uppväxt och även många kvällar jag och pappa åkte iväg och åkte i elljusupplysta slalombackar jag sjöng mest för fullhals då jag åkte slalom och då jag hade en lurvig gul tjocktröja på mig med lika lurvig mössa (hjälm var ju inte riktigt nått man hade då) så kallades jag kyklingen.
sedan minns jag de tråkiga då jag fick sitta i värmestugan och tina mina frusna fötter egentligen gjorde jag ju de omöjliga som tågångare med väldigt förkorta hälsenor lyckades jag åka slalom, kanske inte så konstigt att tårna frös där dom tvångsspänndes fast, men de var det värt även om jag grät av smärta ibland så ville jag ut igen då dom tinat färdigt.

önskar jag kunde få åka en gång till med frisk kropp och bara få känna farten och allt, fast jag ska minnsan upp på någon alptopp innan vi flyttar härifrån och även om jag då får stå utan skidor på fötterna så lär jag vara lycklig bara att få vara där.

ha en härlig dag

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar