tisdag 1 juni 2010

hemma på min gata i stan

Behövde en sväng på stan idag för att köpa lite virkgarn och tog kameran med mig då jag gick ned till busshållplatsen

denna blomma står på en gräsplätt där kommunen låter blommorna växa fritt så det blir en mindre sommaräng där i början på sommaren, hade det inte varit så att det även är en populär hundtoalett hade jag kanske plockat med mig nån blomma ibland nu får dom istället lysa upp där dom står.

sa jag att jag bodde i frankrikes andra största stad, svårt att tro då man bor granne med dessa hönor som även delar inhägnad med lite ankor och får, och inom en radie på 1kilometer från vårt hus hittar man både hästar, åsnor, påfåglar och kossor, vår stadsdel är en by som byggts in i Lyon kan man väll säga.

Handlar lite garn och köper sedan med mig en lunch och sätter mig här och äter innan jag åker hem igen.

stiger av bussen två hållplatser tidigare än jag steg på och börjar vandra uppåt
och passerar då detta hus fullt i murgröna
mitt i en smågalen korsning står denna kyrka
jag fortsätter gå
och passerar en grind (strax innan hade jag passerat åsnorna och påfåglarna men dom har jag ju visat på bild förut)
tittar in och ser detta
Man ser inte så bra på bilden vilken färgexplotion som pågår i buskarna det är rosor i rosa, rött och vitt huller om buller och så läckert.
denna försöker smita ;)
Fortsätter uppför backen och precis där jag ska svänga in på min del av gatan står detta fina hus

känns ganska franskt inte sant

och strax efter denna grind, det blandas verkligen gammalt med nytt på våran gata inser man då man svänger in på vår lilla bit
så här ser vår lilla bit av gatan ut vi bor bakom andra grinden men det är vårt hus man skymtar först på bilden
utanför mitt köksfönster frodas pelagonerna och varje gång jag ser dom tänker jag extra på en väldigt pelagongalen vän :)
om exakt en månad så tömms huset och vi börjar vår resa mot Sverige det känns både spännande, skönt och lite läskigt man har ju liksom vant sig med detta livet nu och nu ska man in i de vanliga svensson livet igen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar